Ακολουθήστε μας:
Πέμπτη, 26 Ιουνίου, 2025
Επικοινωνία
ilia-demo-ad-02
Aνάπτυξη των Τουριστικών και Επιχειρηματικών Δεσμών μέσω Υδροπλάνων

Υδροπλάνα στην Ελλάδα: Μια τρύπα στο νερό …

Πάνω από 20 χρόνια… στο περίμενε!

Αν και πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε ευρεία συνάντηση εργασίας με πρωτοβουλία  της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) με σκοπό την επιτάχυνση της λειτουργίας των υδροπλάνων στην Ελλάδα, η πολυαναμενόμενη εκκίνηση των πτήσεων εξακολουθεί να μην έχει υλοποιηθεί, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση και τις αυξημένες ανάγκες διασύνδεσης νησιωτικών περιοχών.

Στις 17 Ιουνίου 2025, με πρωτοβουλία του Διοικητή της ΑΠΑ,  Χρήστου Τσίτουρα, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων διευθύνσεων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η σύσκεψη αποτέλεσε «σταθμό» στον συντονισμό των διαδικασιών για την επίσπευση της θεσμικής και επιχειρησιακής προετοιμασίας του δικτύου υδροπλάνων.

Στο πλαίσιο της σύσκεψης εξετάστηκαν εκκρεμότητες στο νομοθετικό και λειτουργικό πλαίσιο και αποφασίστηκαν κοινές ενέργειες για την ολοκλήρωση των αδειοδοτήσεων. Την ίδια ώρα, η Hellenic Seaplanes ανακοίνωσε την ένταξη δύο νέων προορισμών – της Δονούσας στις Κυκλάδες και των Οινουσσών στο Βόρειο Αιγαίο – στο υπό διαμόρφωση εθνικό δίκτυο, ενισχύοντας τις δυνατότητες μετακίνησης για κατοίκους και επισκέπτες.

Μήλος και η Σαντορίνη εκτός πλάνων μετά από αρνητικές γνωμοδοτήσεις 

Ωστόσο, παρά την πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα της Hellenic Seaplanes και την ολοκλήρωση μιας πολυετούς και πολυπαραγοντικής διαδικασίας αδειοδότησης, δύο από τους πιο τουριστικούς προορισμούς της χώρας, η Μήλος και η Σαντορίνη, παραμένουν εκτός του πτητικού σχεδιασμού, εξαιτίας αρνητικών γνωμοδοτήσεων από τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές. 

Στις 17 Δεκεμβρίου 2024 η Hellenic Seaplanes ανακοίνωσε συμφωνία για 10 ηλεκτροκίνητα υδροπλάνα Noemi, 9 θέσεων. Προς το παρόν, τα βλέπουμε μόνο σε φωτογραφίες…

Η Hellenic Seaplanes δηλώνει έτοιμη να πετάξει 

Στο σημείο αυτό να τονιστεί ότι η Hellenic Seaplanes ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του πρώτου σκέλους της πτητικής προετοιμασίας της για το καλοκαίρι του 2025, ενεργοποιώντας την ψηφιακή της πλατφόρμα κρατήσεων και σχεδιάζοντας πτήσεις που, όπως αναφέρεται, φιλοδοξούν να αλλάξουν τον χάρτη της προσβασιμότητας στα ελληνικά νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές.

Το επιχειρησιακό της πλάνο περιλαμβάνει βάσεις σε Αθήνα, Σκύρο και Ιωάννινα, ενώ ήδη έχουν προγραμματιστεί δρομολόγια προς 28 προορισμούς, μεταξύ των οποίων οι: Άλιμος, Πάτρα, Χίος, Ψαρά, Τήνος, Λέρος, Πάτμος, Παξοί, Σκόπελος, Αλόννησος, Κέρκυρα, Σαμοθράκη, Βόλος, Αμφιλοχία, Αλεξανδρούπολη, Μαθράκι, Οθωνοί, Καλαμάτα και η Αθηναϊκή Ριβιέρα.

Οι πτήσεις θα εξυπηρετούν υφιστάμενα υδατοδρόμια, εγκεκριμένα υδάτινα πεδία αλλά και αεροδρόμια, χάρη στον αμφίβιο χαρακτήρα των αεροσκαφών της εταιρείας, επιτρέποντας τη λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Σε δηλώσεις του, ο Διοικητής της ΑΠΑ, κ. Τσίτουρας, σημείωσε πως η Αρχή στηρίζει την αναπτυξιακή προσπάθεια για τα υδροπλάνα, με γνώμονα την ασφάλεια και την πλήρη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα. Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Hellenic Seaplanes,  Νικόλας Χαραλάμπους, τόνισε ότι η εταιρεία προχωρά με στρατηγικό σχεδιασμό για τη δημιουργία ενός ευέλικτου, ποιοτικού και ασφαλούς δικτύου μεταφορών για τη νησιωτική Ελλάδα.

Τι έχουμε σήμερα; Μια τρύπα στο νερό …

Προφανώς ακόμα καμία προγραμματισμένη πτήση στον ελαστικό χώρο, αλλά και αντιδράσεις όπως αυτή της ένωσης ξενοδόχων Ιωαννίνων που για μια  ακόμη  χρονιά, το φιλόδοξο εγχείρημα των πτήσεων υδροπλάνων στη λίμνη Παμβώτιδα μένει καθηλωμένο – αυτή τη φορά όχι λόγω τεχνικών εμποδίων, αλλά εξαιτίας της γνωστής ελληνικής παθογένειας, των χρονοβόρων και αναποτελεσματικών διοικητικών διαδικασιών.

Παρά τις προσδοκίες για έναρξη δρομολογίων στα μέσα Ιουνίου, η πολυπόθητη άδεια λειτουργίας του υδατοδρομίου Ιωαννίνων δεν έχει ακόμη εκδοθεί. Οι επιπτώσεις, σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων, είναι άμεσες και σοβαρές: πλήττεται η εικόνα του προορισμού, χάνονται τουρίστες, υπονομεύεται η αναπτυξιακή προοπτική.

Με επιστολή τους προς τα συναρμόδια υπουργεία και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, οι ξενοδόχοι της περιοχής ζητούν άμεση ενεργοποίηση της Πολιτείας, υπενθυμίζοντας πως μεταξύ 2004 και 2009 πραγματοποιήθηκαν περισσότερα από 15.000 δρομολόγια υδροπλάνων στη χώρα – χωρίς τις σημερινές καθυστερήσεις και αγκυλώσεις.

Το χρονολόγιο των χαμένων ευκαιριών για τα υδροπλάνα στην Ελλάδα

    2004 – Η αρχή του ονείρου

    Πραγματοποιούνται τα πρώτα πιλοτικά δρομολόγια υδροπλάνων στην Ελλάδα με αφετηρία την Κέρκυρα.
    Ιδρύεται η εταιρεία AirSea Lines, με στόχο τη σύνδεση Ιονίων νήσων και Δυτικής Ελλάδας.

    2005–2007 – Οι πρώτες πτήσεις

    Η AirSea Lines πραγματοποιεί κανονικά δρομολόγια μεταξύ Κέρκυρας, Παξών και Ιωαννίνων.
    Το κοινό ανταποκρίνεται θετικά, αλλά σύντομα ανακύπτουν προβλήματα αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων.

    2008 – Κατάρρευση και τέλμα

    Η AirSea Lines σταματά τη λειτουργία της. Το project εγκαταλείπεται, με κύρια αιτία το γραφειοκρατικό αδιέξοδο.
    Το θέμα περνά στη σφαίρα της “ωραίας ιδέας” που δεν προχώρησε.

    2010–2012 – Σιωπή και απουσία θεσμικού πλαισίου

    Ελλείψει νομοθετικού πλαισίου και επενδυτικού ενδιαφέροντος, το σχέδιο παγώνει πλήρως.
    Διάφοροι επενδυτές κάνουν διερευνητικές επαφές, χωρίς αποτέλεσμα.

    2013 – Νέος νόμος και νέο ξεκίνημα

    Ψηφίζεται ο πρώτος νόμος για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων στην Ελλάδα (Ν. 4146/2013).
    Ανακοινώνεται φιλόδοξο σχέδιο για 100 υδατοδρόμια.

     2014–2015 – Νέες εταιρείες, νέες ελπίδες

    Δημιουργούνται εταιρείες όπως η Hellenic Seaplanes, που παρουσιάζουν σχέδια για μεγάλα δίκτυα.
    Το ενδιαφέρον αναθερμαίνεται, αλλά οι άδειες… δεν εκδίδονται.

    2016–2019 – Υποσχέσεις και αναμονή

    Αρκετοί δήμοι (όπως Ρέθυμνο, Βόλος, Πάτρα) δηλώνουν συμμετοχή στο δίκτυο.
    Το Υπουργείο Μεταφορών υπόσχεται «έτοιμο νομικό πλαίσιο» και «τα πρώτα δρομολόγια την επόμενη σεζόν».

    2020 – Νέα αναθεώρηση του πλαισίου

    Ψηφίζεται νέος νόμος (Ν. 4663/2020), που επιτρέπει ιδιωτικά υδατοδρόμια και απλοποιεί κάπως τη διαδικασία.
    Ανακοινώνονται και πάλι πιλοτικά δρομολόγια — η πανδημία βάζει φρένο στα πάντα.

    2021–2023 – Άδειες υπάρχουν, πτήσεις όχι

    Αρχίζουν να εκδίδονται άδειες υδατοδρομίων: Κέρκυρα, Πάτρα, Βόλος, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λίμνη Παμβώτιδα Ιωαννίνων, κ.ά.
    Οι εταιρείες διαφημίζουν επικείμενη έναρξη πτήσεων, αλλά τα υδροπλάνα δεν έρχονται ποτέ.

    2024 – Νέα εξαγγελία: “Το 2025 ξεκινούν!”

    Η Hellenic Seaplanes δηλώνει έτοιμη με στόλο και προσωπικό.
    Κυβερνητικά στελέχη τονίζουν πως το 2025 θα είναι η χρονιά των υδροπλάνων, ειδικά για νησιωτικές περιοχές με λίγες συνδέσεις.

    2025 – Πού βρισκόμαστε σήμερα;

    Παρά τις άδειες να νέων υδατοδρομίων και τις υποσχέσεις για «τουριστικά δίκτυα» από Ιόνιο μέχρι Κυκλάδες, ούτε μία εμπορική πτήση δεν έχει γίνει μέχρι τον Ιούνιο 2025.

    • Σε κάθε περίπτωση το ζητούμενο παραμένει η μετάβαση από τον σχεδιασμό στην πράξη – ώστε ένα εγχείρημα που σχεδιάζεται εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες να πάρει επιτέλους ύψος, υπηρετώντας την τουριστική ανάπτυξη, την περιφερειακή συνοχή και τις πραγματικές ανάγκες των νησιών.

    ΠΗΓΗ

    ilia-demo-ad-02

    Σχετικά Άρθρα

    PATRA_PYRGOS_250625

    Πάτρα – Πύργος: Το 88,6% του νέου αυτοκινητόδρομου είναι ασφαλτοστρωμένο

    Στο τμήμα που θα παραδοθεί εντός του καλοκαιριού (Κ.Αχαγιά-Πύργος), το ποσοστό ανέρχεται στο 94,4%,...
    VORIDHS_AYGENAKHS

    Δύο κακουργήματα για Βορίδη και Αυγενάκη στη δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ – Ποια ονόματα βουλευτών αναφέρονται

    Επτά βουλευτές συνομιλούσαν με παράγοντες του ΟΠΕΚΕΠΕ για να προωθήσουν αιτήματα των περιφερειών το...
    MARIANNA-LATSI1

    Οικογένεια Λάτση: Επιστρέφει στη Ναυτιλία αγοράζοντας την εισηγμένη στο Nasdaq EuroHoldings του Αριστείδη Πίττα

    Στο 51,04% το ποσοστό μέσω της Marla Investments – Στα 12,90 δολάρια ανά μετοχή το τίμημα – Α...
    ALANA_DT_11

    Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας: Ξεκινά το “Σινεμά στις Πλατείες” – Δείτε το πρόγραμμα προβολών

    Την Παρασκευή 27 Ιουνίου 2025 ξεκινούν οι καθιερωμένες υπαίθριες κινηματογραφικές προβολές του Διεθ...
    SYLLIPSI_PYRGOS

    Πύργος: Σύλληψη για ενδοοικογενειακή βία, παράβαση της νομοθεσίας για προσωπικά δεδομένα, κατοχή ναρκωτικών και οπλοκατοχή

    Η σύλληψη έγινε μετά από καταγγελία της συζυγού του – Κατασχέθηκαν πιστόλι με γεμιστήρα που π...
    Kαιρός: Καλοκαιρινό το σκηνικό το Σαββατοκύριακο – Δεκαήμερο με 30άρια και αφρικανική σκόνη

    Kαιρός: Θερμοκρασίες καύσωνα την Παρασκευή (27/6) στην Ηλεία

    Ο καύσωνας θα αρχίσει να υποχωρεί από το Σάββατο (28/6).Ο πρώτος καύσωνας για φέτος είναι γεγον...
    © 2025 Ηλεία Ενημέρωση