Με λαθροχειρίες, ψέματα και στο βάθος μια πρόταση αθώωσης ολοκληρώθηκε η μαραθώνια συζήτηση στη Βουλή για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής και τον ποινικό έλεγχο πολιτικών προσώπων για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Σε φορτισμένο κλίμα και ανά διαστήματα σε υψηλούς τόνους διεξήχθη η μαραθώνια συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής με αντικείμενο τη λήψη απόφασης για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής και τον ποινικό έλεγχο πολιτικών προσώπων στην ανείπωτη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Το ανελέητο πρέσινγκ στην κυβέρνηση και στον ίδιο τον πρωθυπουργό δεν «ίδρωσε αυτιά» με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να συνεχίζει στο γνωστό μοτίβο του «πετάγματος χαρταετού» και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης. «Πατώντας» στην ανιαρή συμμαχία ετερόκλητων κοινοβουλευτικών κομμάτων και στις κατηγορίες για «εσχάτη προδοσία», αντί να ακούσει την κοινωνία και τους συγγενείς των θυμάτων, αρκέστηκε στο να επιτεθεί κατά πάντων.
«Εξ αρχής, λοιπόν, δηλώνω ότι δεν είμαι εδώ για καμία »εσχάτη προδοσία», για κανένα κακούργημα, για καμία άλλη απίθανη επινόηση», ανέφερε.
Στα πυρά της αντιπολίτευσης και στις κατηγορίες για «εσχάτη προδοσία» απάντησε, από το βήμα της Βουλής ο πρωθυπουργός
Για περίπου 30 λεπτά επαναλάμβανε μονότονα όσα έχει πει τους τελευταίους μήνες, αρνούμενος να μπει στην ουσία, που δεν είναι άλλη από το ότι εκείνη την ημέρα χάθηκαν 57 ψυχές.
Κατά την προσφιλή του τακτική ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατηγόρησε την αντιπολίτευση πως επιχειρεί την «εργαλειοποίηση της τραγωδίας», ενώ μίλησε και για μια «ετερόκλητη συμμαχία» της Πλεύσης Ελευθερίας, της Ελληνικής Λύσης, του κόμματος Νίκη και του Στέφανου Κασσελάκη.
Παρουσιάζοντας τον ίδιο ως θύμα μιας «χυδαίας απόπειρας των τεσσάρων να μετατρέψουν ένα δράμα σε μια πολιτική σκευωρία» κατασκεύασε το νέο «εχθρό» για να αποδράσει από τις ευθύνες που του αναλογούν αναλώνοντας το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του για να απαντήσει στους «συκοφάντες» και όχι στους συγγενείς των θυμάτων πως αναζητούν εναγωνίως να μάθουν την αλήθεια για αυτό που κατηγορούν την κυβέρνηση, δηλαδή «την προσπάθεια συγκάλυψης».
Ο πρωθυπουργός προέκρινε «μοντέλου Τριαντόπουλου» και για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή ως τον «πιο σύντομο δρόμο» για να να φτάσουν τα πολιτικά πρόσωπα στον φυσικό τους δικαστή».
Μια πρόταση «πλυντήριο», όπως την χαρακτήρισε μερίδα της αντιπολίτευσης, που μοιάζει να κλείνει την υπόθεση. Μια πρόταση που είναι σχεδόν απίθανο το ενδεχόμενο να αναβαθμίσει το δίωξη (πλημμεληματικού χαρακτήρα).
Προκλητικός και επιθετικός στην ομιλία του, αν και ήταν εμφανές πως βρισκόταν σε ρόλο απολογούμενου, ο πρωθυπουργός κατέφυγε σε υψηλούς τόνους, αρνούμενος κάθε ευθύνη, ενώ μίλησε για χυδαιότητες και έφτασε στο σημείο να κάνει λόγο για «εκτροπή του κοινοβουλευτισμού».
Ως άλλος «Πόντιος Πιλάτος» ο Κώστας Αχ. Καραμανλής επέρριψε ευθύνες στην ΡΑΣ και τις παθογένειες Δημοσίου για την τραγωδία στα Τέμπη. Είπε ότι τήρησε «απόλυτα τη νομιμότητα» και ξεσήκωσε «θύελλα» με όσα είπε για τον μοιραίο σταθμάρχη.
Σε ένα κρεσέντο ανευθυνότητας, δυόμιση χρόνια από την τραγωδία των Τεμπών, εμφανίστηκε άμοιρος ευθυνών. Στάθηκε υπέρ της ψήφισης της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας για παραπομπή του σε προανακριτική επιτροπή αλλά ταυτόχρονα αρνήθηκε ότι υπήρξε κατάρρευση του σιδηροδρόμου επί ημερών του και δήλωσε ότι «έκανα όσα μπορούσα, δεν ολιγώρησα, δεν αδιαφόρησα για τον σιδηρόδρομο».
Νίπτει τας χείρας του ο Κώστας Αχ. Καραμανλής μπροστά στην τραγωδία των Τεμπών
Επέκρινε τη στάση της αντιπολίτευσης λέγοντας πως «τα Τέμπη έγιναν και πεδίο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης. Εγώ βρέθηκα στο κέντρο αυτής της αντιπαράθεσης που μετατράπηκε σε πολιτική εκμετάλλευση».
Δήλωσε πως επιθυμεί να κριθεί από τον φυσικό δικαστή. «Θέτω τον εαυτό μου ενώπιον της κρίσης της Δικαιοσύνης. Όχι μόνο γιατί δεν θέλω να υπάρχει καμία υπόνοια ότι ψάχνω πολιτική ασπίδα στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία του κόμματός μου. Αλλά γιατί έχω απόλυτο σεβασμό στη μνήμη όσων χάθηκαν στα Τέμπη».
Ειδική μνεία έκανε στις κακουργηματικές κατηγορίες που του αποδίδονται από την αντιπολίτευση λέγοντας πως «μέσα στις δεκάδες χιλιάδες σελίδες της δικογραφίες στο πρόσωπο μου γίνονται δύο αναφορές σε επιστολές που έλαβα από επιχειρησιακούς παράγοντες».
Αποπειράθηκε να απαντήσει σε όσους τον κατηγορούν για την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση του σιδηροδρόμου. Σχετικά με τις προσλήψεις στον ΟΣΕ δήλωσε ότι «τον Σεπτέμβριο του 2021 καταγράφθηκε η ανάγκη για 290 προσλήψεις. Δρομολόγησα στον ΟΣΕ 417 νέες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ». Όσον αφορά τα κονδύλια του οργανισμού ο πρώην υπουργός είπε ότι την περίοδο 2019-2023 εισέρευσαν «συνολικά περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ. Επομένως ως υπουργός δεν κώφευσα στις εκκλήσεις και τις επιστολές για την κατάσταση στον ΟΣΕ».
Χρησιμοποίησε ως άλλοθι ότι «μέσα σε 3,5 χρόνια δεν ανατρέπονται προβλήματα δεκαετιών».
Αναφερόμενος στις κατηγορίες για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, είπε πως «ασφαλώς και θέλαμε να υπάρχουν τα αυτόματα συστήματα ασφάλειας στους σιδηροδρόμους της χώρας. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε αποφασιστικά μετά το 2019 τις συμβάσεις για την ολοκλήρωση των συστημάτων αυτών. Συμβάσεις που εκκρεμούσαν για δεκαετίες».
Για τα συστήματα ασφαλείας ο πρώην υπουργός είπε ότι «τα αυτόματα συστήματα διαχείρισης βοηθούν στην αποτροπή του δυστυχήματος. Όμως η έλλειψή τους δεν προκαλεί από μόνη της δυστυχήματα». Άλλωστε, όπως είπε, αν ίσχυε αυτό «τότε σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρόμου, όπου η κυκλοφορία γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται χωρίς αυτόματα συστήματα, θα συνέβαιναν διαρκώς δυστυχήματα» και διευκρίνισε ότι «όταν έγινε το δυστύχημα των Τεμπών, τέτοια αυτοματοποιημένα συστήματα, όπως το ERTMS λειτουργούσαν σε ποσοστό 14% του βασικού Ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου». Και σημείωσε ότι ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας είναι αυτός που αποτρέπει τα δυστυχήματα και αυτός παραβιάστηκε πολλαπλά το βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών».
Ο Κ. Καραμανλής δεν παρέλειψε να αναφερθεί εκ νέου στον σταθμάρχη της βραδιάς του εγκλήματος θυμίζοντας ότι δεν είχε προσληφθεί με μπλοκάκι, αλλά μετατάχθηκε στον ΟΣΕ μέσω κινητικότητας ξεχνώντας προκλητικά το «πόρισμα Γεραπετρίτη» για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου διαπιστώθηκε ότι η μετάταξή του ήταν παράνομη, καθώς η αίτησή του δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις, ενώ η εκπαίδευσή του κρίθηκε ελλιπής.
Σχετικά με το αν είχε αρμοδιότητα για την ασφάλειας του σιδηροδρόμου ο Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής δήλωσε ότι «με βάση την ελληνική νομοθεσία ο έλεγχος για την ασφάλεια των τρένων ανήκει σε ανεξάρτητο φορέα την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και όχι στον υπουργό». Επισήμανε επίσης ότι «η τήρηση του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας δημιουργεί τα δυστυχήματα», εκτιμώντας πως «το δυστύχημα δεν έγινε γιατί υπήρχαν συστήματα ασφαλείας».
Θυμίζουμε πως ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, είχε δηλώσει στη Βουλή στις 20 Φεβρουαρίου 2023, περίπου μία εβδομάδα πριν το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (28 Φεβρουαρίου 2023), ότι η κυβέρνηση δεν παίζει με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα. Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση υποστήριξε ότι η ασφάλεια των επιβατών αποτελεί προτεραιότητα. Χαρακτηριστικά, είπε: «Είναι ντροπή και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφαλείας. Θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή», καλώντας τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου να ανακαλέσει τις αμφισβητήσεις του για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν δημόσια την διαφωνία τους με την διαδικασία ψηφοφορίας που προέκρινε το προεδρείο της Βουλής. Ο ΣΥΡΙΖΑ η Νέα Αριστερά και το ΚΚΕ απείχαν από την διαδικασία.