Ακολουθήστε μας:
Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου, 2025
Επικοινωνία
ORIZONTES_GOLD_ADilia-demo-ad-02
FOTOPOULOS_MAKETA_NEW

Θρύλος Πάτρης: Ο «άγνωστος» λογοτέχνης από το Μάγειρα Ολυμπίας που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 29 ετών*

Η μετεμφυλιακή κατάσταση επέβαλε και την εξάλειψη τής προσωπικότητάς του απὸ τη μνήμη των Ηλείων

*του Αθανάσιου Φωτόπουλου, πρ. Καθηγητή Ιστορίας Πανεπιστημίου Πατρών.

Τὸν Μάιο τοῦ 1939 τυπώθηκε στὴν Ἀθήνα ἕνα μικρὸ -σὲ σχῆμα καὶ σ᾽ ἔκταση- βιβλίο μὲ θέμα τὴν ἠλειακὴ δημοτικὴ ποίηση. Συγγραφέας του ὁ Θρύλος Πάτρης. Εἶναι προφανὲς ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ τὸ ψευδώνυμο ἑνὸς ἴσως ντόπιου λογίου. Μάταια ἀναζήτησα στοιχεῖα γι᾽ αὐτὸν στὴν τοπικὴ βιβλιογραφία ἢ τὴν «λειακ Γραμματολογία» το Τάκη Δόξα. Ὁ τελευταῖος, πρὶν ἀπὸ πολλὰ χρόνια (τὸν Αὔγουστο τοῦ 1973) ἀπάντησε βιαστικὰ καὶ κοφτὰ σ᾽ ἐρώτησή μου γιὰ τὴν ταυτότητα τοῦ συγγραφέα: «Εναι κάποιος Παναγιωτακόπουλος π το Μάγερα».

Μοῦ ἔκανε ἐντύπωση ὅτι ἀπέφυγε νὰ δικαιολογήσει τὴν ἀπουσία τοῦ συγγραφέα αὐτοῦ ἀπὸ τὸ -κατὰ τὰ ἄλλα ἐξαίρετο καὶ κατατοπιστικὸ- γραμματολογικό του ἔργο. Κι ἔτσι ἔμεινα μὲ τὴν ἀπορία μέχρι πρόσφατα, ὁπότε ἡ ἔρευνά μου μ᾽ ἔφερε σ᾽ ἐπαφὴ μὲ τὸν ἀδελφό του, τὸν γιατρὸ κ. Κώστα Παναγιωτακόπουλο, ἀπὸ τὸν ὁποῖο πληροφορήθηκα διάφορα περιστατικὰ τῆς ζωῆς τοῦ συγγραφέα. (Βλ. ἄρθρο μου στὴ «Νέα στία», ἀρ. 1670/1.2.1997).

Ὁ Θρύλος Πάτρης (λογοτεχνικ ψευδώνυμο το Δημήτρη Π. Παναγιωτακόπουλου) γεννήθηκε τ 1920 στο Μάγερα, ἕνα γραφικ χωρι κοντ στν ρχαία λυμπία, ἀπὸ γονεῖς ἀγρότες. Τελείωσε τὸ δημοτικὸ σχολεῖο τοῦ χωριοῦ του καὶ τὸ γυμνάσιο στὸ κοντινὸ Πελόπιο. Ἀπὸ μαθητὴς διακρίθηκε γιὰ τὴν ἐπιμέλειά του καὶ τὰ ποικίλα πνευματικά του ἐνδιαφέροντα. Τὸ μαθητικό του γραφεῖο ἦταν γεμάτο ἀπὸ λογοτεχνικά, ἱστορικὰ καὶ λαογραφικὰ βιβλία καὶ περιοδικά. Στὰ ράφια τῆς βιβλιοθήκης του ὑπῆρχε καὶ ἡ «Νέα στία», στὶς σελίδες τῆς ὁποίας εὕρισκε στοιχεῖα χρήσιμα γιὰ τὴ διαμόρφωση τῆς δικῆς του πνευματικῆς προσωπικότητας.

ΘΡΥΛΟΣ-ΠΑΤΡΗΣ

Μαθητὴς ἀκόμα, τ 1938, σ συνάντηση τν τελειοφοίτων μερικν γυμνασίων τς λείας στν ρχαία λυμπία, διάβασε να μικρ δοκίμιό του γι τν ρμ το Πραξιτέλη κα κατέπληξε τος πάντες γιὰ τὴν πρόωρη πνευματική του ὡριμότητα. Τὸν ἴδιο καιρὸ δημοσίευσε στὸν τοπικὸ Τύπο (ἐφημ. «Πατρς» 27.10–17.12.1938) πρωτόλειες ἐργασίες του γιὰ τὰ δημοτικὰ τραγούδια τῆς Ἠλείας. Ἀπὸ τότε ἄρχισε νὰ χρησιμοποιεῖ τὸ ψευδώνυμο Θρύλος Πάτρης, ποὺ δείχνει τν μεγάλο σεβασμ λλ κα τ εδικότερο νδιαφέρον του γι τν θνικ–λαϊκή μας παράδοση. Ἀξιοσημείωτο εἶναι ὅτι τότε ἄρχισε νὰ σχεδιάζει τὴν ἔκδοση βιβλίου γιὰ τὴν ἠλειακὴ δημοτικὴ ποίηση, ν᾽ ἀναδιφᾶ τὴ σχετικὴ βιβλιογραφία καὶ νὰ ἔρχεται σ᾽ ἐπαφὴ μὲ πρόσωπα ποὺ θὰ τὸν βοηθοῦσαν στὸ συλλεκτικὸ του ἔργο καὶ τὴ μεθοδολογία ποὺ ἔπρεπε ν᾽ ἀκολουθήσει.

Τὸ 1938 ἔρχεται στὴν Ἀθήνα γιὰ νὰ σπουδάσει Νομικά. Ὅμως τὰ πλούσια βιώματά του ἀπὸ τὴν ἰδιαίτερή του πατρίδα καὶ οἱ μελέτες του τν φέρνουν σ παφ μ νθρώπους το πνεύματος κα κυρίως μ τν καδημαϊκ κα φημισμένο τότε βυζαντινολόγο κα νεοελληνιστ Νίκο Βέη. Ἡ σχέση του μὲ τὸν σοφὸ διδάσκαλο στάθηκε καθοριστικὴ γιὰ τὴ δική του πορεία. Τὸν Μάιο τοῦ 1939 τύπωσε στὴν Αθήνα ἕνα βιβλίο μὲ τίτλο «λειακ Δημοτικ Ποίηση» [σελ. 100, σχ. 16ο] καὶ μὲ τὴν έξῆς ἀφιέρωση: «Το Ν. Α. Βέη, το ψυχοπρωτολάτη στς ρευνας τ ναό». Φαίνε­ται ὅτι ἡ πατρικὴ ἐνθάρρυνση, τὸ στοργικὸ ἐνδιαφέρον καὶ ἡ καθοδήγηση τοῦ Βέη ἐπέδρασαν σημαντικὰ στὴν πνευματικὴ ἐξέλιξη τοῦ νεαροῦ Ἠλείου φοιτητῆ καὶ διανοουμένου.

Στὸν σύντομο πρόλογό του ὁ συγγραφέας γράφει ὅτι τὸ ἔργο του «ρχεται ν σκεπάσει να κενό […], καταντ να καλοδιάκριτο ροθέσι στ πέλαγο τν Δημοτικν Τραγουδιν τς λείας, στεκόμενο σν ρχ πο γυρεύει τ συνέχειά της» (σελ. 5). Στὸ «Βιβλιογραφικ σημείωμα» ποὺ ἀκολουθεῖ (σελ. 7) ἀναφέρεται στὴν παλαιότερη βιβλιογραφία καὶ ἐκφράζει τὶς εὐχαριστίες του σ᾽ ὅσους τὸν συνέτρεξαν: «Παραγκωνισμένος δ, κφράζω τν εγνωμοσύνη ντάμα μ τ σεβασμό μου στος κ.κ. Ν. Ι. Λάσκαρη κα Γ. Μέγα. πρτος παρ τ 85 χρόνια του συνέτρεξε τν προσπάθειά μου φιλόστοργα. δεύτερος, ξιότιμος διευθυντς το Λαογραφικο ρχείου τς καδημίας θηνν, μο δωσε κάθε πληροφορία μ τν ξεχωριστή του εγένεια κα καταδεξιά, πο σ λίγους νθρώπους βρίσκεται κα πόσο νθαρρυντικ εναι γι να νέο».

THRYLOS_PATRHS_2

Θρύλου Πάτρη, Ἠλειακὴ δημοτικὴ ποίηση, ἔκδ. Β΄, Ἀθήνα 2000, σσ. v-xi. (Ἀναθεωρημένος πρόλογος στὴ Γ΄ ἔκδοση, Ἀθήνα  2015, σσ. vii-xii).

Τὸ βιβλίο χωρίζεται σὲ 6 μέρη. Στὸ πρῶτο («Ἡ ποιητικὴ φλέβα», σελ. 9–22) ἀναφέρεται στὰ ποιητικὰ δημιουργήματα τοῦ λαοῦ μας, τὴ Λαογραφία, τὴ στιχουργική, τὴν αἰσθητικὴ τοῦ ἠλειακοῦ δημοτικοῦ τραγουδιοῦ. Στὸ δεύτερο («Ἠλειακὴ ποίηση – ξένη ἐπίδραση», σελ. 23–42) ὑπερτονίζει τὶς ἐπιδράσεις ποὺ δέχτηκε ὁ λαϊκὸς τραγουδιστὴς τῆς Ἠλείας ἀπὸ τὸ δημοτικὸ τραγούδι τῆς ὀρεινῆς Ἀρκαδίας, τὸ ὁποῖο ὅμως «χαλκεύτηκε στὸ ἀργαστήρι τῆς ἠλειακῆς ψυχῆς». Ἀκολουθεῖ ἐξέταση τῶν τραγουδιῶν ποὺ γράφτηκαν γιὰ τὸ περίφημο ἀρβανιτοχώρι τοῦ Λάλα («Πῶς ὁ ἠλειακὸς λαὸς τραγούδησε τὸ Λάλα», σελ. 43–55) καὶ «Τὰ τραγούδια τοῦ κάμπου τῆς Ἠλείας» (σελ. 56–70).

Ὁ συγγραφέας δὲν εἶναι ξεκομμένος ἀπὸ τὴν ἐποχή του οὔτε βλέπει τὸ δημοτικὸ τραγούδι σὰν μουσειακὸ εἶδος. Διαπιστώνει ὅτι «δὲν ἔπαψε ἡ δημιουργικὴ ἱκανότητα τοῦ λαοῦ […], ὅτι ζεῖ ἀκόμα ἡ ἔμφυτη ροπὴ στὸ αὐτοσχεδίασμα τοῦ τραγουδιοῦ» (σελ. 71–72). Ἔτσι, προσπαθώντας ν᾽ ἀποδείξει («Πρόσφατα ποιητικὰ φανερώματα», σελ. 71–76) πὼς «ἂν δὲν ἀνθίζει σήμερα τὸ δημοτικὸ τραγούδι, συνέπεια δὲν εἶναι πὼς ἔσβησε ἡ ποιητικὴ ἱκανότητα τοῦ λαοῦ» (σελ. 76), καταλήγει στὴ διαπίστωση–πρόταση: «Ἡ παραίτηση τοῦ λαϊκοῦ τραγουδιστῆ ἀπὸ τὴν ἀληθινὴ θέση του, θὰ καλέσει ἐκεῖ νέους ποιητές, τεχνίτες τοῦ λόγου καὶ βρύσες τοῦ αἰσθήματος, γιὰ νὰ θεμελιώσουν καὶ τώρα καὶ στὸ μελλούμενο μιὰ σοβαρὴ στὴν οὐσία της Ἠλειακὴ Λογοτεχνία» (σελ. 76).

Στὸ τελευταῖο τμῆμα τοῦ βιβλίου καταχωρίζονται «Τ κείμενα μ παραπομπς στς συλλογς π που πάρθηκαν» (σελ. 77–100), κι ἐδῶ φαίνεται ἡ ἀξιοπρόσεχτη φιλολογικὴ φροντίδα τοῦ μελετητῆ στὴν ἀνθολόγηση, κατάταξη καὶ τεκμηρίωση τῶν τραγουδιῶν καὶ τῶν παραλλαγῶν τους.

Δυστυχς φέρελπις ατς νέος δν συνέχισε τ πνευματικ κα πιστημονικό του ργο. πόλεμος το 1940 κα Κατοχ τν νάγκασαν ν διακόψει τς σπουδές του κα ν πιστρέψει στ χωριό του. Μέσα στὶς νέες συνθήκες ποὺ διαμορφώνονταν, ἄρχισε νὰ ὡριμάζει ἡ κοινωνική του συνείδηση. Ὅπως κι ἄλλους συντοπίτες του διανοούμε­νους, γάπη γι τν λα κα ργ γι τν κατάντια το τόπου τν δήγησαν στν ντίσταση κατ το κατακτητ.

Πάλεψε μ τ’ πλο στ χέρι, λλ κα μ τν πέννα ς βασικ στέλεχος τς φημερίδας «Μαχητής» (1943-1946). Μετὰ τὴν ἀπελευθέρωση συνέχισε τὴ δημοσιογραφική του δουλειὰ στὸν «Μαχητ» μέχρι τὸ κλείσιμό του ὕστερ’ ἀπὸ ἔνοπλη ἐπίθεση διαφόρων ἀνεύθυνων στοιχείων. Ὁ νεαρὸς συνεργάτης του Μίμης Κωνσταντόπουλος μᾶς μίλησε γιὰ τὴν εὐφράδεια, ἐργατικότητα, σοβαρότητα καὶ κάποια ἐσωστρέφεια ποὺ διέκριναν τὸν Θρύλο Πάτρη. Ο τραγικς συνθκες το μφυλίου πολέμου τν δήγησαν σ κραες θέσεις, δ μπλοκή του σ στρατιωτικς πιχειρήσεις στάθηκε μοιραία κα γι τν δια του τ ζωή. Στς ρχές Φεβρουάριου το 1949 σκοτώθηκε κατ τς κκαθαριστικς πιχειρήσεις το στρατο στν περιοχ το Καλφαίικου ποταμο τς ρεινς λείας. Κι ἔτσι χάθηκε στὰ 29 του χρόνια ἕνας νέος μὲ ἔργο ποὺ ὑποσχόταν πολλά.

Ὁ πνευματικός του ὁδηγός, ὁ ἀκαδημαϊκὸς Νίκος Βέης, ὅταν πληροφορήθηκε τὸν θάνατο τοῦ νεαροῦ διανοουμέ­νου, εἶπε λυπημένος: «γινε ρωας»!

μετεμφυλιακ κατάσταση πέβαλε κα τν ξάλειψη τς προσωπικότητάς του π τ μνήμη τν λείων. Πολὺ λίγοι ἔχουν τὸ βιβλίο του, ἄλλοι τὸ χρησιμοποιοῦν χωρὶς νὰ παραπέμπουν σ᾽ αὐτό (Κ. Μαρίνης, Τ. Δόξας) καί, τέλος, νεότεροι μελετητές, ὅπως ὁ Ν. Τσούρας, ἔκαναν δαψιλῆ χρήση του χωρὶς νὰ γνωρίζουν τὴν ταυτότητα τοῦ συγγραφέα.

Πῶς λοιπόν μποροῦσε ὁ μακαρίτης φίλος μου Τάκης Δόξας νὰ συμπεριλάβει τὸν Θρύλο Πάτρη στὴν «λειακ Γραμματολογία» του (1963), ἕνα ἔργο ποὺ προοριζόταν καὶ ὡς διδακτικὸ ἐγχειρίδιο στὰ σχολεῖα… Ἔπρεπε νὰ τὸν βιογραφήσει, μ᾽ ὅλες τὶς συνέπειες ποὺ μποροῦσε νὰ ἔχει αὐτὸ τότε. Καὶ φτάσαμε στὸ ἔτος 2000, γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ γνωρίσουμε τὸν συγγραφέα καὶ ν᾽ ἀποκτήσουμε τὸ πνευματικό του ἔργο. Ἡ «λειακ Δημοτικ Ποίηση» τοῦ Θρύλου Πάτρη, χάρις στὴν εὐγενικὴ μέριμνα τοῦ ἀδελφοῦ του Κώστα Παναγιωτακόπουλου, ἔγινε προσιτὴ σὲ κάθε μελετητὴ, σὲ κάθε Ἠλεῖο καὶ ἰδιαίτερα τοὺς νέους τοῦ τόπου. Ἀνατυπωμένη φωτομηχανικὰ καὶ χωρὶς καμμιὰ παρέμβαση, ὁπωσδήποτε ἐκάλυψε τὸ κενὸ ποὺ ὑπῆρχε στὸν χώρο τῶν ἠλειακῶν Γραμμάτων.

Πιστεύουμε ὅτι καὶ ἡ παροῦσα Γ΄ ἔκδοση, ποὺ πραγματοποιεῖται χάρις στὸ ἐνδιαφέρον τοῦ ἀνεψιοῦ του Δημήτρη Παναγιωτακόπουλου, θ᾽ ἀναθερμάνει τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴ μελέτη τῆς λαϊκῆς παράδοσης τῆς ἠλειακῆς γῆς.

Δείτε ΕΔΩ περισσότερα άρθρα της στήλης

ilia-demo-ad-02

Σχετικά Άρθρα

KTIRIO_EFKA_PYRGOS-2

Πύργος: Επί της οδού Ολυμπίων το νέο κτίριο του ΕΦΚΑ!

Στις 19 Σεπτεμβρίου 2025 ανοίγει ο φάκελος των προσφορών -και παράλληλα ο «δρόμος» για την έναρξη κ...
Υdril_FRAGMA_ALFEIOY

«ΟΧΙ στην εκχώρηση της Υδροηλεκτρικής Ηλείας (ΥΔΡΗΛ Α.Ε.) σε ιδιώτη!»

Ανακοίνωση-καταγγελία για την περιφερειακή Αρχή Φαρμάκη από την παράταξη «Νέα Δυτική Ελλάδα».Τη...
vrefos_8

Πώς αθωώθηκαν παρά τα σημάδια κακοποίησης οι γονείς του 2,5 ετών νεκρού βρέφους – Τι λένε οι ίδιοι

Το πόρισμα του ιατροδικαστή Γκότση για θάνατο του βρέφους από παθολογικά αίτια, αθώωσε τους γονείς ...
TESOPP

«Υπάρχει σοβαρό έλλειμμα της παρουσίας της Περιφέρειας, στο δήμο μας ιδιαίτερα…»

Στο επίκεντρο της συνεδρίασης του ΤΕΣΟΠΠ δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων βρέθηκαν τα επικίνδυνα σημεία...
ELLADA_BASKET

Η Εθνική πάτησε την Λιθουανία και πέταξε στα ημιτελικά του EuroBasket 2025!

Η Ελλάδα έπαιξε εξαιρετικά σε άμυνα και επίθεση, επικράτησε της Λιθουανίας στην Ρίγα με 87-76 και θ...
ASTYNOMIA_PERIPOLIKO

Πύργος: Έκλεβε μηχανάκια ντελιβεράδων!

Εξιχνιάστηκαν τρεις κλοπές.Εξιχνιάστηκαν, από τους αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης  Δίωξης και Ε...
© 2025 Ηλεία Ενημέρωση