Τι επισημαίνεται σε ανακοίνωση της Κοινότητας Κατακόλου που εκφράζει -για μια ακόμα φορά- την έντονη αντίθεση της στην παραχώρηση ολόκληρης της χερσαίας ζώνης του λιμανιού σε ιδιώτη για πάνω από 40 χρόνια, θεωρώντας ότι αυτό δεν εξυπηρετεί την τοπική ανάπτυξη
Με ανακοίνωση της η Κοινότητα Κατακόλου εκφράζει -για μια ακόμα φορά- την έντονη αντίθεση της στην παραχώρηση ολόκληρης της χερσαίας ζώνης του λιμανιού σε ιδιώτη για πάνω από 40 χρόνια, θεωρώντας ότι αυτό δεν εξυπηρετεί την τοπική ανάπτυξη και παραθέτει παραδείγματα ευρωπαϊκών λιμανιών όπου παραχωρούνται μόνο τμήματα για συγκεκριμένη χρήση. Τονίζει τις αρνητικές εμπειρίες άλλων λιμανιών και τις πρόσφατες εξελίξεις που αλλάζουν τα δεδομένα, όπως τον διαχωρισμό του λιμανιού Κατακόλου από αυτό της Πάτρας και την αύξηση των τελών επιβατών κρουαζιέρας. Η Κοινότητα ζητά ουσιαστικά ανταλλάγματα και συγκεκριμένους όρους στην παραχώρηση για να προστατευθούν τα συμφέροντα της τοπικής κοινωνίας και να διασφαλιστεί η ανάπτυξη του λιμανιού.
Παράλληλα η Κοινότητα Κατακόλου απευθύνει προειδοποίηση για ευθύνες καλώντας τη Δημοτική Αρχή και τους φορείς να απαιτήσουν τα ανταλλάγματα πριν να είναι αργά, υπογραμμίζοντας ότι η απουσία αντίδρασης θα επιφέρει ευθύνες στο πολιτικό σύστημα της Ηλείας.
Αναλυτικά το περιεχόμενο της ανακοίνωσης:
«Ως Τοπικό Συμβούλιο του Δ.Δ Κατακολου είμαστε υποχρεωμένοι να επέμβουμε στο μεγάλο ζήτημα της παραχώρησης του Λιμανιού Κατακόλου σε ιδιώτη διότι τα νέα δεδομένα που αναδύθηκαν το τελευταίο μήνα ανατρέπουν τις από 30/01/2025 προτάσεις μας ως προς τους όρους παραχώρησης.
Κατά πρώτον πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το Τοπικό Συμβούλιο και οι Φορείς του Κατακόλου ουδέποτε συμφώνησαν με την ιδέα της παραχώρησης του Λιμανιού και πόσο μάλλον όλη την έκταση της χερσαίας ζώνης και για τόσα πολλά χρόνια (πάνω από 40).
Την αντίθεση μας την εκφράσαμε εξ αρχής φέρνοντας ως παραδείγματα πρακτικές παραχώρησης μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών ,που εκτός των άλλων παραχωρούν μόνο τμήματα των λιμανιών τους ( μια η και περισσότερες προβλήτες ) για ορισμένη χρήση ( κρουαζιέρας ,εμπορική, ακτοπλοϊκή κ.λ.π ) .
Σε αυτά η διοίκηση και οι στρατηγικές επιλογές για μελλοντικές επεμβάσεις παραμένουν στη βούληση των τοπικών κοινωνιών (Βαρκελώνη, Σαβονα, Μασσαλία, Νάπολη, Βενετία, Αμβούργο κλπ.).
Εμείς αντιληφθήκαμε από την αρχή ότι το ευρύτερο πνεύμα των παραχωρήσεων με τους ειδεχθείς γενικούς ορούς, που αγγίζουν το όριο του ξεπουλήματος και δεν έχει καμία σχέση με την τοπική ανάπτυξη.
Δικαιωνόμαστε από τις αντιδράσεις και τις διαμαρτυρίες των τοπικών κοινωνιών των λιμανιών της Ηγουμενίτσας και του Ηράκλειου για τα μεγάλα προβλήματα που αναδύθηκαν στην επιφάνεια ,εκ των υστέρων, παρά τις υποσχέσεις και τα χειροκροτήματα που έπεσαν στις τελετές παραχώρησης.
Οι τοπικοί φορείς διαπιστώνουν ότι κανένα σοβαρό αναπτυξιακό έργο δεν προγραμματίζεται, και ακολουθείται μόνο μια εισπρακτική πολιτική, (αύξηση των ενοικίων των τελών και κατά συνέπεια των μερισμάτων του μετοχικού κεφαλαίου ).
Μας κάνει τρομερή εντύπωση που μέχρι σήμερα παρά τις παραινέσεις μας κανένας από τους Δημοτικούς Συμβούλους ,τους Περιφερειακούς έστω και της αντιπολίτευσης η τους βουλευτές του νομού μας δεν επισκέφτηκαν τα παραπάνω λιμάνια για να αφουγκραστούν τις απόψεις και τις εμπειρίες των τοπικών.
Στη συνέχεια περιγράφουμε τις σημαντικές εξελίξεις που έχουν γίνει τους δυο τελευταίους μήνες που αλλάζουν τα δεδομένα:
1. Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Στάθη Καννή διαχωρίστηκε το Λιμάνι Κατακόλου από το Λιμάνι της Πάτρας, όσον αφορά το διαγωνισμό και αυτό ήταν ένα από τα κύρια προηγούμενα αιτήματα μας.
2. Από τις 21 Ιουλίου του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν αστρονομικά τα τέλη των επιβατών της Κρουαζιέρας για τα Λιμάνια για τα Λιμενικά Ταμεία. Από 0,35€ το τέλος επιβατών που ήταν έγινε 7,50€. Η τεράστια αύξηση προφανώς είναι μια στρατηγική πολιτική της κυβέρνησης για να δελεάσει τους επενδυτές ώστε να επενδύσουν στα Λιμάνια της Χώρας.
Ποιες είναι όμως οι συνέπειες που απορρέουν από τα παραπάνω.
Τα έσοδα του Λιμενικού Ταμείου που μέχρι τώρα, (τα χρόνια μετά τον covid) ήταν 300.000€~400.000 € το χρόνο θα εκτοξευθούν στα 3.000.000 με 3.500.000 και επειδή τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει, λόγω γεωπολιτικών συνθηκών, μια συνεχή ανοδική πορεία προσέλευσης κρουαζιερόπλοιων, τα έσοδα προβλέπετε ότι θα ξεπεράσουν τα 5.000.000 ευρώ.
Οι τελευταίες αυτές εξελίξεις έκαναν πολλούς τοπικούς παράγοντες που ήταν θιασώτες της άνευ όρων παραχώρησης και δυστυχώς μας αποκαλούσαν γραφικούς που αντιδρούσαμε δυναμικά με το ¨όχι στο ξεπούλημα του λιμανιού¨ να επανεξετάζουν τη θέση τους.
Σήμερα όμως δυστυχώς έχει προχωρήσει η διαδικασία του διαγωνισμού και είναι αργά για μια αλλαγή στάσης και τακτικής.
Το μόνο που μας απομένει είναι να απαιτήσουμε όλοι ενωμένοι ουσιαστικά ανταλλάγματα.
Και αυτά κατά τη γνώμη μας είναι :
1. Παραχώρηση μόνο των τριών προβλητών και το τμήμα της χερσαίας ζώνης που αρχίζει από το τέλος των παραλιακών καταστημάτων στη νότια περιοχή, εξαιρουμένων, του παλιού Απεντομωτήριου, Λιμεναρχείου και όπου μπορεί δημιουργηθεί χώρος πάρκινγκ για την πολυσύχναστη παραλία της Ρενάτας-Πλάκες.
2. Συνέχιση της ύπαρξης του Λιμενικού Ταμείου για την διαχείρισης του υπόλοιπου Λιμανιού, έχοντας την απόλυτη ευθύνη για την χάραξη οποιαδήποτε πολιτικής μελλοντικών αναγκών (για νέα έργα, αλλαγές χρήσεων γης , νέες επιλογές διαμόρφωσης τμημάτων του Λιμανιού-για εμπορικές και άλλων ειδών δραστηριότητες και που είναι αδύνατόν να τις προβλέψουμε για τα επόμενα 15 χρόνια και ποσό μάλλον για τα επόμενα 40-50 χρόνια.
3. Υποχρεωτική κατασκευή από τον Παραχωρησιούχο της νέα Μαρίνας η οποία είναι εγκεκριμένη από το προγραμματικό σχέδιο του λιμανιού (master plan) καi υπολείπεται η σύνταξη της οριστικής μελέτης και η περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Η εκμετάλλευση θα ανήκει στον Παραχωρησιουχο εκτός από το τμήμα που προβλέπεται για τον ελλιμενισμό μικρών σκαφών (βάρκες, καΐκια, φουσκωτά, κλπ.) και το τμήμα που προβλέπεται να αναπτυχθούν Ναυταθλητικές δραστηριότητες.
Η κατασκευή και η λειτουργία της Μαρίνας θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας και σε συνδυασμό με το επισκευαστικό τμήμα θα απαιτήσει πολλά νέα επαγγέλματα. Με την ταυτόχρονη δε λειτουργία των Μαρίνων Πύλου και Ζακύνθου (που είναι σε φάση εκσυγχρονισμού), θα αποτελέσει ένα σημαντικό κόμβο του Γιώτινγκ στο νότιο Ιόνιο.
4. Παραχώρηση του χώρου του Αλσύλλιου από την ΓΑΙΟΣΕ στην Κοινότητα και αν απαιτείται οικονομικό τίμημα αυτό να καλυφτεί από τον Παραχωρησιουχο.
5. Τμήμα των εισπράξεων μόνο από τα τέλη επιβατών και σε ποσοστό του 40% πρέπει να αποδίδονται στο Λιμενικό Ταμείο και στην Κοινότητα καθώς και το 80% των καθαρών εσόδων από τη πώληση του νερού στα πλοία.
Με τα παραπάνω έσοδα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο όχι μόνο θα έχει τη δυνατότητα και να αναθέσει τις απαραίτητες μελέτες και να προγραμματίσει την ένταξη σε αναπτυξιακά προγράμματα αναγκαία λιμενικά έργα που είναι αδύνατον και δεν υποχρεώνεται να τα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος όπως:
α. Τη συμπλήρωση των νησίδων στη Βόρεια πλευρά του κεντρικού προβλήτα, για να μπορούν τα πλοία να αξιοποιούν περισσότερες πόρτες εισόδου εξόδου.
β. Την αύξηση του βάθους στη Νότια πλευρά του κεντρικού προβλήτα από τα 7,50 μέτρα που είναι σήμερα στα 10,50 μέτρα, ώστε να δέχεται και αυτός ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο.
γ. Την επέκταση κατά 80-100 μέτρων του προβλήτα του προσήνεμου μόλου ώστε να δένουν τα πλοία με ασφάλεια.
δ. Την εξωτερική ενίσχυση της βάσης του προσήνεμου μόλου ,που τμήμα του εσωτερικά υφίσταται καθίζηση .Αξιοποίηση του μόλου μήκους 500 μέτρων.
Έργα προϋπολογισμού άνω των 40.000.000 ευρώ.
Επιπλέον το συγκεκριμένο τμήμα των εσόδων που θα διατίθεται αποκλειστικά για την Κοινότητα Κατακολου θα βοηθήσει στον εξωραϊσμό μιας πολύ ευρύτερης περιοχής.
Αρχίζει πλέον να γίνεται φανερό ότι το όλο θέμα της παραχώρησης που βρίσκεται στην τελική φάση, μάλλον έχει φέρει το λιμάνι σε δυσμενή θέση (κατάσταση που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν είχε υιοθετηθεί η πρόταση μας για πρόσληψή από τον Δήμο, ειδικού συμβούλου με εμπειρία στην κρουαζιέρα και στην διαπραγμάτευση, γιατί οι τελευταίες εξελίξεις θα ήταν εκ των προτέρων γνωστές.
Τώρα και πριν να είναι πολύ αργά, η Δημοτική Αρχή και οι Φορείς πρέπει να απαιτήσουν με αποφασιστικότητα και χωρίς υποχωρήσεις τα προαναφερθέντα ουσιαστικά ανταλλάγματα, που είναι και ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα της παραχώρησης.
Ειδάλλως είναι βέβαιο ότι θα καταστούν υπόλογοι για το μέλλον του τόπου μας και στις επόμενες γενιές.
Τέλος μας είναι αδύνατον να φανταστούμε μια εξαιρετική δυσμενή έκβαση, με την Πάτρα αποτρέπει την παραχώρηση – ιδιωτικοποίηση και το Κατάκολο να παραχωρείται με δυσμενείς όρους και χωρίς καμία αντίδραση. Η μεγάλη ευθύνη θα βαρύνει όχι μόνο το Δήμο Πύργου, και την Περιφέρεια αλλά και το συνολικό πολιτικό σύστημα της Ηλείας( Βουλευτές, Επιμελητήρια, Φορείς, κλπ.).».
ΤΟ Δ.Σ. Τ.Σ. ΚΑΤΑΚΟΛΟΥ
ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑΚΟΛΟΥ